Saaristolaki ohjaa yhteysalusliikenteen järjestämistä

Saaristolain uudistamista valmistelevan työryhmän tavoitteena on määrittää laissa selkeät ja yhtenäiset kriteerit yhteysalusliikenteen järjestämiselle.

Huomioitavia järjestämiskriteereitä olisivat muun muassa vakituiset asukkaat, kausiasukkaat ja elinkeinotoiminta. Työryhmä on pitänyt tärkeänä, että yhteysalusliikenteen kehitys- ja muutostarpeet voitaisiin huomioida ja edistää saariston asukkaiden ja elinkeinotoiminnan kannalta tarpeellisia liikenne- ja kuljetuspalveluita. Tavoitteena on, että nykyisiin reitteihin ei tulisi suuria muutoksia.

”Yhteysalusliikenteen palvelut luovat edellytyksiä elämälle saaristossa. Saaristolain uudistamisen tavoitteena on luoda säädöspohja, jolla mahdollistetaan yhteysalusliikenteen järjestäminen joustavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla”, toteaa työryhmän varajäsen, ylitarkastaja Väinö Pitkänen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Työryhmä on keskustellut varautumisvelvoitteen lisäämisestä yhteysalusliikennettä koskeviin säännöksiin. Saaristoliikenne kytkeytyy keskeisesti kokonaisturvallisuuden hallintaan, ja varautumisvelvoitteella voitaisiin varmistaa palveluiden jatkuvuus myös häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.

Yhteysalusliikenteen osalta on ratkaistavana myös maksullisuus, jonka käsittely on siirretty myöhempään ajankohtaan. Yhteysalusliikenteen maksullisuutta on pohdittu aika ajoin. Perustuslain näkökulmasta maksullisuutta koskevat ratkaisut vaativat huolellista ja tarkkarajaista perustelua. Työryhmä pitää tärkeänä, että jos maksullisuuteen päädyttäisiin, tulisi maksujen olla kohtuullisia.

Saaristolakiin on suunnitteilla informatiivinen viittaus selkeyttämään saaristoliikenteen kokonaisuutta. Saaristolaki ohjaa yhteysalusliikenteen järjestämistä, mutta maantielautoista ja -losseista säädetään maantielaissa ja yksityistielosseista yksityistielaissa.

Alueellisissa kuulemistilaisuuksissa toiveena sekä konkretia että joustavuus

Maa- ja metsätalousministeriö järjesti toukokuussa alueellisia kuulemistilaisuuksia saaristoliikennettä koskevista säännöksistä. Tilaisuuksiin osallistui kuntien liikenne- ja saaristoasioista vastaavia viranhaltijoita, saaristolautakuntien/-toimikuntien jäseniä sekä yhteysalusliikennettä käyttäviä saaristolaisia.

Kuulemistilaisuuksissa pidettiin tärkeänä, että saaristolaki määrittäisi yhteysalusliikenteen järjestämiselle minimikriteerit ja vähimmäistason, mutta myös riittävää joustavuutta peräänkuulutettiin.

Katso myös:

Artikkelin on julkaissut alun perin maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoja maa- ja metsätalousministeriöstä

  • Auri, Elina

    Johtava asiantuntija, pääsihteeri, saaristoasiain neuvottelukunta (SANK)

    Sähköpostiosoite: elina.auri@gov.fi
    Puhelinnumero: 0400 744 900